Subscribe

RSS Feed (xml)

Powered By

Skin Design:
Free Blogger Skins

Powered by Blogger

Tuesday, January 26, 2010

SINOPSIS NOVEL JERIJI KASIH(BAB1-11)

Novel Jeriji Kasih

Sinopsis

Bab1
Semalam hujan turun dengan lebat.Anuariza baru sembuh dari demam dan dia berhasrat ingin ke paya pagi ini untuk mengambil kutipan buah kelubi yang ditinggalkannya semalam kerana cuaca buruk.Hasrat Anuariza untuk ke sana di halang oleh ibunya,Solehah.Tanpa pengetahuan ibunya,Anuariza tetap berdegil ingin meneruskan hasratnya kerana sayang ditinggalkan begitu saja walaupun dia tahu bahawa banyak binatang berbisa keluar mencari perlindungan ke kawasan kering apabila hujan.Tetapi hasratnya sekali lagi dihalang oleh adiknya Azuera.Walaubagaimanapun Anuariza tidak mengindahkan kata-kata adiknya dan ingin juga pergi ke paya.Tidak berapa lama kemudian Nek Siah datang ke rumah dan menasihati agar Anuariza tidak pergi ke paya kerana bimbang akan keselamatan Anuariza.AkhirnyaAnuariza akur setelah 3 orang yang menasihatinya supaya tidak meneruskan niatnya itu.Kemudian Nek Siah menjemput Anuariza sekeluarga datang ke rumah kerana Pak Syed Mustafa anak Nek Siah ingin mengadakan kenduri kesyukuran naik rumah baru dan kenduri tahlil

Bab 2
Di rumah Pak Syed mustafa ,setelah selesai kenduri ,Anuariza terpaksa bersetuju untuk memberi tuisyen kepada Syed Fariz anak Syed Mustafa yang kurang minat belajar setelah didesak oleh Syed Mustafa .Hal ini kerana Anuariza ingin membalas budi Nenek Siah yang dianggap sebagai neneknya sendiri dan juga untuk menambah pendapatan keluarga sementara menunggu keputusan STPM serta persediaan untuknya ke IPTA.Anuariza meminta kelas tuisyen itu ditangguhkan sehari dua kerana dia ingin ke paya mengambil buah kelubi yang telah dikutipnya semalam.Hasrat Anuariza menarik minat Syed Mustafa untuk ikut serta ke paya kerana dia sudah lama tidak ke sana. Kemudian Pak Syed Mustafa mencerita kisahnya semasa zaman mudanya yang pernah ke paya mencari buah kelubi dan buah ketiau.Setelah selesai mengemas Soleha,Anuariza dan Azuera meminta diri untuk pulang.

Bab 3
Keesokkan harinya seperti yang dirancangkan semalam Anuariza dan Syed Mustafa pergi ke paya untuk mengambil buah asam keludi yang dikutip beberapa hari lepas.Anuariza gembira kerana buah kelubinya masih elok dan tidak ditenggelami air. Sambil melakukan kerja, Anuariza menceritakan kepada Syed Mustafa tentang kisah hidupnya iaitu dia sebenarnya adalah anak angkat kepada Solehah dan Tamrin.tetapi Solehah dan Tamrin menganggap Anuariza seperti anaknya sendiri,Selepas ayah angkatnya meninggal dunia Anuariza sekeluarga berpindah dari Kuala Lumpur ke kampung ini.,Apabila masuk waktu zuhur mereka berdua sembahyang solat zuhur berjemaah dan makan nasi yang dibekalkan oleh Nenek Siah.Dalam rancaknya mereka berbual Pak Syed menanyakan pendapat Anuariza tentang agama seperti ajaran sesat dan sebagainya


Bab 4
Anuariza memulakan tugas pertamanya sebagai guru tuisyen dirumah Syed Mustafa.Syed Mustafa telahpun membayar gaji untuk bulan pertama walaupun Anuariza menolak menerimanya.Syed Faris tidak mahu belajar menyebabkan Anuariza mengambil keputusan untuk berbual dan mengenal isi hati dan masalah diri Syed Faris .Syed Faris bosan hidup di kampong dan amat benci kepada ayahnya kerana baginya ayahnya adalah pembunuh ibunya kerana semasa ibunya sakit ayahnya lambat pulang menyebabkan ibunya meninggal dunia.setelah hampir 2jam ,Anuariza meminta pulang dan berjanji akan membawa Syed Faris ke sungai.Di rumah Anuariza tidak lena tidur kerana asyik memikirkan Syed Faris .

Bab 5
Seperti yang dijanjikan ,Anuariza membawa Syed Faris ke sungai .Azuera dan Syarifah Farisha turut ikut serta.Tujuan Anuariza membawa Syed Faris adalah untuk menenangkan fikirannya.Tetapi Syed Faris masih tidak berubah.Asyik merungut.Anuariza membiarkannya sahaja dan dia mengambil keputusan untuk mengeluarkan kanvasnya dan melukis pemandangan.Sedang asyik melukis datang Syarifah Farisha.mereka berbual-bual tentang lukisan dan Anuariza sempat bertanyakan tentang keadaan terkini Syarifah Farisha

Bab 6
Selepas cuti panjang,SMK Sultan Muzaffar Shah dibuka semula,Syarifah Farisha dan Syed Fariz berbasikal ke sekolah.Di sekolah Azuera memperkenalkanmereka berdua kepada guru-guru dan kawan-kawannya.Syed Fariz ditempatkan di tingkatan 3 Bertari.Selama 2 minggu bersekolah,Syed Fariz asyik menyendiri dan tidak bergaul dengan murid lain kerana dia menganggap murid lain mundur dan ketinggalan zaman.Pagi itu Syed Fariz ponteng kelas cikgu Borhan menyebabkan Ruhaiza memaklumkannya kepada Azuera.Selepas waktu persekolahan,Azuera memberitahu Syarifah Farisha akan perbuatan salah laku adiknya.Apabila sampai dirumah Syarifah Farisha terus ke bilik adiknya tetapi adiknya belum pulang.

Bab 7
Setelah dua bulan bersekolah,syed Fariz menjadi semakin berpengaruh ,dilantik sebagai ketua.Dia berkawan dengan lily suriani.Syed Faris menubuhkan kumpulan peras ugut dengan memeras ugut murid-murid lain.Ruhaiza telah dipanggil oleh guru disiplin ke biliknya kerana dia terlibat dalam pergaduhan dengan Syed Fariz dan lily suriani di belakang kantin kerana syed fariz marah kepadanya yang memaklumkan tindakannya yang tidak siap kerja sekolah kepada Syarifah Farisha sehingga syarifah farisha mengugut syed fariz untuk memberikatyu ayah mereka.Selepas itu heboh berita kononnya ruhaiza cintakan syed fariz dan pergaduhan dengan lily siriani kerana cemburu.

Bab 8
Anuariza semakin bimbang dengan perkembangan kurang sihat Syed fariz yang tidak minat dengan pelajaran dan kurang berbual dengan keluarganya.Syarifah Farisha juga semakin murung seakan-akan ada rahsia yang disimpan.Malam itu,syed Fariz masih berkurung dalam bilik dengan tidak ikut serta belajar bersama-sama syarifah farisha dan azuera.Anuariza mengambil keputusan masuk ke bilik syed fariz walaupun dilarang oleh kakaknya.Apabila memasuki bilik syed fariz anuariza mengetahui bahawa syed fariz baru saja menghisap rokok tetapi anuariza mendiamkan diri pura-pura tidak tahu.syed faris kemudian meluahkan isi hatinya bahawa dia bosan tinggal dikampung dan sangat benci kepada guru-guru yang suka mendendanya.kemudian anuariza pun keluar dan menemui syarifah farisha untuk bertanyakan tentang syed fariz.syarifah farisha memberitahu bahawa adiknya merokok dan telahpun menubuhkan kumpulan jahat disekolah untuk menjalankan kerja-kerja jahat seperti peras ugut.Anuariza berjanji akan menyelesaikan masalah tersebut.selepas itu dating nenek siah dan bertanyakan kenapa syed fariz tidak belajar bersama-sama dan anuariza memberitahu syed fariz kurang sihat.

Bab 9
Selepas sesi persekolahan berakhir Ruhaiza mengambil keputusan tidak menghadiri kelas tambahan kerana dia ingin bertemu kaunselor iaitu cikgu syakinah untuk meluahkan kekecelaruan dan tekanan yang dihadapinya.Dalam pertemuan tersebut Ruhaiza meluahkan segala-galanya iaitu dia tiada apa-apa hubungan dengan syed fariz,dia hanya mahu berkawan sahaja kerana untuk meminjam buku-buku rujukan syed fariz kerana keluarganya tidak mampu membelinya.selepas Ruhaiza meluahkan segala apa yang terpendam dalam hatinya,cikgu Syakinah berjanji akan menolong Ruhaiza iaitu dengan menyuruh Ruhaiza dating kerumahnya untuk mengambil buku rujukannya supaya Ruhaiza dalam membacanya.

Bab 10
Kepulangan pak syed Mustafa hanya sekejap sahaja.esoknya pak syed mahu pulang ke luala Lumpur.anuariza duduk disebelah pak syed berbual tentang perlakuan syed fariz.nenek siah sangat marah kepada pak syed kerana mengabaikan tanggungjawabnya kepada anak-anaknya.untuk menyedarkan pak syed tentang tanggungjawabnya kepada anak-anak anuariza menceritakan kisah silamnya tentang kesusahan hidup dan tanggungjawab ibubapanya.tetapi pak syed tersalah faham dan tidak sedar dan insaf juga.

Bab 11
Sudah sebulan pak syed pulang ke kuala Lumpur dan sebelum pilang dia berjanji akan balik seminggu kemudian .tetapi janji tinggal janji kerana pak syed tidak juga pulang menjenguk anaknya.Hal ini membuatkan anuariza sangat kesal.tujuan dia menceritakan kisah silamnya tempoh hari kepada pak syed supaya pak syed insaf dan sedar betapa pentingnya kasih saying dan perhatiannya kepada anak-anaknya.lebih membimbangkan lagi,perlakuan syed fariz semakin menjadi-jadikerana menurut kakaknya sye fariz telah menubuhkan kumpulan jahat dengan memeras ugut muris sekolah rendah,mencuri barang dipasar raja dan juga meragut.Hal ini terbukti apabila syarifah farisha menemui banyak telefon bimbit di dalam bilik syed fariz.
Ibu anuariza yang bimbang akan perlakuan syed fariz meminta anaknya memantau pergerakan syed fariz.anuariza kemudian menceritakan segala tindakan syed fariz kepada ibunya,dan dia berjanji kepada ibunya bahawa dia akan memantau dan menolong syed fariz kerana dia sudah menganggap syed fariz macam adik beradiknya.segala perbuatan jahat syed fariz tidak di maklumkan kepada pak syed kerana anuariza takut pak syed hilang pertimbangan dan mencederakan syed fariz,kerana syarifah farisha pernah memberitahu anuariza bahawa pak syed pernah memukul syed fariz kerana terlibat mengambil dan menjual ubat batuk kepada pelajar lain dan membongkar kecurangan ayahnya.

12 comments:

  1. leh tak postkn sinopsis jeriji kasih bab 15-30

    ReplyDelete
  2. cikgu boleh tak postkan sinopsis jeriji kasih dari bab 1 hingga bab 30 sebab saya nak ulang kaji tentang novel ini...

    ReplyDelete
  3. thx u cikgu fiz.. sgt membntu sy dlm present bab ni kat klas hr tu.. :) post la semua bab~

    ReplyDelete
  4. assalamualaikum, cikgu.
    saya minta kebenaran utk link kan blog cikgu ini ke blog saya - salam kenal salam sayang.

    ReplyDelete
  5. alhamdulillah,terima kasih atas perkongsian...

    ReplyDelete
  6. terima kasih cikgu atas info ni..bab penuh pliss...huuhuhu

    ReplyDelete
  7. Cikgu ade x contoh2 soalan KM utk thn ni??

    ReplyDelete
  8. ckgu mmg pndai bwat sinopsis...but, klu ckgu sudi bcalah cerpen simple sy d www.mastherlina.blogspot.com...add ur link 2 my blog also..ok...

    ReplyDelete
  9. mne lg sinopsis dari bab 12-30? saya nak ulangkaji blom habis lg ni.. xde buku rujukan lh...

    ReplyDelete